Ook bij Meerlanden moesten we invulling geven aan ‘het nieuwe normaal’. Van een cultuur waarin thuiswerken alleen incidenteel mogelijk was, werd dit voor onze kantoorcollega’s de norm.

Er is alles aan gedaan het thuiswerken goed te faciliteren. Waar nodig kregen collega’s thuis het juiste meubilair en technische middelen. En de afdeling ICT zorgde ervoor dat 90 collega’s in zeer korte tijd online ‘up and running’ waren. Er was weinig tijd voor uitleg, maar door te leren van elkaar en door hulp te vragen waar nodig, werkt het online werken voor iedereen bijzonder goed en snel. Omdat vanuit huis werken voor een deel de norm zal blijven, gaan we een thuiswerkbeleid opstellen. Een thuiswerkvergoeding is er al om tegemoet te komen aan privé gemaakte kosten.

Voor de collega’s in de operatie was het ook aanpassen. Met name op het sociale vlak. Koffie voor de dienst, een gezamenlijke lunch; het kon allemaal niet meer. De mondkapjesplicht en het maximaal aantal mensen op een wagen vroegen ook om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Toch verliep dit heel soepel. Echt iets om trots op te zijn.

Doordat mensen tijdens de lockdown thuis moesten blijven, gingen zij massaal in en om het huis opruimen. Na versoepeling van de maatregelen nam bij de milieustraten het aantal bezoekers en aangeleverde spullen dan ook enorm toe.

Dit vroeg veel flexibiliteit van onze medewerkers, want meer mensen betekent meer afval en meer toezicht. We zijn onder de indruk van het getoonde aanpassingsvermogen van alle collega’s. Dankzij hen konden wij de dienstverlening voor onze klanten zo goed mogelijk blijven uitvoeren.